vrijdag 29 juli 2011

Coloscopie en Gastroscopie afspraak

Vanmorgen weer een brief van het AMC. Dit keer met de afspraak voor de coloscopie (darmonderzoek) en de gastroscopie (maagonderzoek)
Vrijdag 12 augustus om 8:30 uur en 09:30 uur. Beide onderzoeken dus achter elkaar. Eerst via de bovenkant en dan via de onderkant met een camera de boel bekijken. Je zal cameraman zijn, wat een feest!

Darmonderzoek
Waar ik het meest tegenop zie is niet het onderzoek zelf, maar de voorbereiding. De darmen moeten schoon zijn. 2 dagen voor het onderzoek moet ik starten met een vezelbeperkt dieet en 2 tabletten bisacodyl (werkt laxerend) innemen.
1 dag voor het onderzoek mag ik om 16:00 uur de laatste maaltijd. En om 18:00 uur moet ik starten met KleanPrep. KleanPrep had net zo goed KotsPrep kunnen heten,die neiging heb je namelijk. En nee dan hebben we het niet over 1 liter, MAAR VIER LITER!!! 4 liter...als je het snel zegt, lijkt het weinig.
Tussen 18:00 en 19:30 de eerste liter
Tussen 19:30 en 20:30 de tweede liter
Tussen 20:30 en 21:30 de derde liter
Tussen 21:30 en 22:30 de vierde liter
Je mag daarnaast alleen heldere vloeistoffen drinken als thee, bouillon of  appelsap drinken.
Maar ja, 4 liter in 4,5 uur tijd, daar ga je niet nog eens een paar liter appelsap naast drinken.
Bij het lezen van de brief moest ik al kokhalzen.
Bij het vorige darmonderzoek had ik MoviPrep. Dat was maar 2 liter, en die 2e liter heb ik kokhalzend weggewerkt, met behulp van slokjes appelsap na elke slok MoviPrep. Ik zei toen NOOIT MEER! Maar ja..dat heb je dus ook niet voor het zeggen.
Deze troep schijnt nog viezer te zijn. Als iemand tips heeft, hoor ik ze graag.

Maagonderzoek
Het maagonderzoek is ook niet iets waar ik naar uitkijk. Het idee dat je een slang door moet slikken en dat dat dan zeker een kwartier lang in je keel blijft hangen. (Oooh daar gaan m'n kokhalsreflexen weer :s)

Gelukkig krijg ik voor de onderzoeken een roesje. Dus weet ik dat ik het op het moment zelf half mee maak, half slaap en me daarna de pijn niet kan herinneren.
Misschien kan ik ook een roesje vragen voor de avond ervoor hihi

Ik leg de brief voor nu maar even opzij, druk maken kan ik me dan altijd nog!

2 opmerkingen:

  1. Doe maar net of je heerlijk cocktail ala manonski aan het drinken bent! :)

    En als je klaar bent met dit onderzoek mag naar hartelust kotsen wat je wil.. ben je die vloeistof tenminste weer kwijt. Daarna ga je lekker uit eten met JP en pas ik op J. Maar ik weet allen niet hoe je maag is na zoon onderzoek en anders staat dit aanbod voor een andere dag :). xxx we leven met je mee. Rot dat je dit moet doorstaan als het kon zou IK het voor je doen, ik ken de smaak en het gevoel nu nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar! Zeer herkenbaar! Ben benieuwd hoe het met jou gaat. Maar dat schrijf je misschien nog. Ik heb dit vorig jaar ook allemaal gehad. Het gaat nu wel goed maar toch schrok ik vd prognose vd arts. Zo'n 50 % is na 10 jaar toch overleden. Gelukkig is daar ook nog een 50% groep mensen die het overleeft. Laten wij daar als je blieft bij horen.

    Ik ga weer verder lezen.

    BeantwoordenVerwijderen