woensdag 27 juli 2011

Leverbiopsie poging 2

Maandag 18 juli de tweede leverbiopsie.

Er zijn verbouwingen in het ziekenhuis, dus er zijn wat problemen met ruimtes in het pand. Uiteindeijk hebben ze een kamer gevonden waar ze de biopsie kunnen gaan uitvoeren. Een andere radioloog dan de vorige keer bekijkt door middel van een echo waar de tumor op de lever precies zit. Hij legt me dan uit waar en hoe hij precies zal gaan prikken.
De plek wordt ontsmet door de verpleger en ik krijg een operatielaken over me heen met een gat ter hoogte van mijn ribben. Vervolgens krijg ik een plaatselijke verdoving. Dit verdooft alleen de huid, want de lever zelf kunnen ze niet verdoven.

En dat voel ik. Ik ga door de grond van de pijn tijdens de prik. Deze trekt letterlijk door merg en been!
Dit had ik niet verwacht, ik was voorbereid op de pijn van de eerste keer. Maar goed, voor ik het weet hoor ik hem zeggen dat hij voldoende weefsel heeft en hij verwijdert de naald.
Ik mag dit keer niet direct overeind, maar moet blijven liggen. Ik moet mezelf over schuiven in een ander bed en ik word met bed en al in de wachtkamer geplaatst.

Na ongeveer een uur komt de radioloog bij me kijken hoe het gaat. De lever is een goed doorbloed orgaan  dus de kans op een bloeding is aanwezig. Maar het biopt zag er netjes uit en ik ben nog jong, dus verwacht de radioloog geen complicaties. Ik mag weg, maar krijg wel een rechtstreeks nummer mee mocht ik toch een wegtrekker krijgen. Dat is niet echt een rustgevend idee, maar goed, niet teveel over nadenken.

Ik loop nog even langs de poli leverziekten voor een afspraak voor de uitslag.
Woensdag 3 augustus krijg ik de uitslag. Dan pas? ja dan pas...voor een biopsie staat minimaal 2 weken.

Een dag heb ik een zwart paarse plek ter grootte van een appel op de plaats waar hij geprikt heeft. En mijn gehele zij is pijnlijk. Hopelijk trekt dat snel weg.
Ik bel ik nog even naar het AMC of de uitslag echt niet eerder mogelijk is. Helaas.
Maar, probeert ze me gerust te stellen, de dokter krijgt de uitslag misschien eerder en mocht hij dan vinden dat het niet kan wachten, dan belt hij u eerder.
Nou DAAR worden we blij van. Nu maar hopen dat hij pas 3 augustus belt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten