zaterdag 13 augustus 2011

MaagDarmOnderzoek

1 dag voor het onderzoek geniet ik om 16:00 uur nog even van een zalmpasta en chocoladepuddinkje hmmm...
Om 18:00 uur begin ik vol goede moed aan de KleanPrep. Over de 1e liter mag ik anderhalf uur doen. Hij is iets beter te doen dan MoviPrep. Nu is de smaak niet gemaskeerd met citroen, maar met vanille. Toch proef je die vieze zoutige smaak er doorheen en lijkt het water een wat dikkere substantie. Met een glas appelsap ernaast doe ik er precies anderhalf uur over.

De 2e liter. Deze moet binnen een uur, maar dat lukt me niet. Anderhalf uur. Sjit, een half uur kan ik nooit meer inhalen. Dan gaan we door naar de derde liter. Het kost me 2,5 uur die weg te krijgen. Kokhalzend en na elke slok een slok appelsap. Je moet de 4 liter binnen 4 tot 6 uur op hebben, uiterlijk 00:00 uur dus. En vanaf die tijd mag ik ook niks meer drinken ivm het maagonderzoek. Nog een kwartier op de klok en een liter in de koelkast, dat gaat me dus nooit lukken. Bij t nemen van de 1e slok kokhals ik en kan ik nog net voorkomen dat m'n derde liter er uit komt.

Ik stop ermee. Hopelijk is het schoon genoeg, ik kan weinig anders meer.

In de wachtkamer zit een vervelend mens. Zo'n mens dat graag wil dat iedereen in de wachtkamer op de hoogte is van de toestand van haar man. Ja sorry, maar er zit echt helemaal niemand hier voor zijn lol. En terwijl ik in zijn ogen angst en vermoeidheid zie (vooral vermoeid van zijn vrouw, lijkt mij) ratelt zij er maar op los en doet ze alsof we met z'n allen een sightseeingtour maken. "Oh moet je dat zien" "leuk he dat?" Ze zegt nog net niet dat het gezellig is.

Ik word opgehaald en mag me voor de helft uitkleden. Dat mag achter een gordijn, maar vervolgens moet je toch naar dat bed toe aan de andere kant van de kamer. In je blote kont. :-)
Ze prikken vast een infuus en ik krijg een drankje om schuimvorming in mijn maag tegen te gaan. Er wordt een spray achter in mijn keel gespoten om m'n kokhalsreflex te verdoven. Vervolgens een soort bit om mijn tanden en slang te beschermen en waardoor de slang makkelijk naar binnen kan. Slik.

Het infuus wordt aangezet en binnen een paar tellen voelt het alsof ik zweef. Ze gaan met een slang naar binnen, maar ik merk er weinig van. Daarna gaan ze door met m'n darmen. Daar voel ik duidelijk wel wat van. Het doet zeer en in combi met de roes krijg ik een emo-aanval en lig daar keihard te janken.

Voor ik t weet word ik weer naar de uitslaapkamer gereden. Daar krijg ik iets om me juist wakker te maken. De onderzoeken zijn voorbij. En dankzij de roes is het me alles meegevallen.

De arts heeft 2 biopten afgenomen, maar verwacht er niet al teveel van. Mijn eigen arts zal het uitgebreid bespreken, evenals de overige uitkomsten van de diverse onderzoeken.
Wel laat hij weten dat hij in de slokdarm een verandering in het slijmvlies ziet. Dit zou door aanhoudend maagzuur komen. Daar moet iets aan gebeuren, want als we daar niks aan doen wordt het erger en kan het overgaan in slokdarmkanker. Goh weer een "toevallige maar bijtijdse" ontdekking. Medicijnen EN "u moet ook wat afvallen, dan drukt t minder op de maag" Ouch!...ik weet dat wel, maar om dat van arts te horen.... Nu kan het altijd op een rottere manier verteld worden. Mijn collega vertelde me gisteren dat haar huisarts zei "misschien heb je gewoon last van je vetrol" Geen idee of ze nog leeft...die huisarts...

Ik maak bij de leverpoli een afspraak voor de uitslag. Mijn arts is op vakantie. 31 augustus is hij er weer en ondanks dat hij al 3 overboekingen heeft word ik er ook bij gezet. Met de mededeling dat het dan wel een uur uit kan lopen. Ja dat uur kennen we.... (overlevingspakket mee dus! wel een gezonde versie natuurlijk!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten