woensdag 11 januari 2012

Operatie Lever!

De leveroperatie staat op de planning. Althans vooralsnog is augustus de maand waarin het gaat gebeuren. Spannend!


Het is een grote operatie, de lever is immers een belangrijk orgaan. Daarnaast zit de tumor vlakbij de plaats waar de aderen en galwegen de lever in en uit gaan.
Het is dan ook nog niet duidelijk hoe ze gaan opereren; kunnen ze de tumor alleen weghalen of is het nodig een heel stuk van de rechterkant van de lever te verwijderen, omdat deze na het verwijderen van de tumor anders geen bloedtoevoer meer heeft. De lever zelf groeit gestaag weer aan, in de tussentijd neemt het achtergebleven deel alle functies over. En dat zijn er veel!
Van de complicaties word je niet heel vrolijk; gal lekken, bloedingen, longontsteking en ga zo maar door. De kans hierop is ook vrij groot 40-50%, dus 1 op de 2 patiënten heeft een complicatie. Maar goed, de chirurg gaf ook aan dat je dan altijd in je hoofd moet houden dat het uiteindelijk echt weer goed komt.

Uiteraard vroeg ik ook, op de meest intelligente manier :s, hoe groot de kans is dat ik het loodje leg tijdens de operatie. Voor deze operatie staat de mortaliteit (het sterftecijfer…had ik weer wat geleerd J ) niet op 0. Maar, de mensen die overlijden hebben ook andere zwakke organen. Deze hebben bijvoorbeeld eerder een hartinfarct gehad, of een ander zwak orgaan, waardoor de operatie gewoonweg te zwaar is voor het lichaam en het lichaam er mee stopt. Ik ben verder gezond. In mijn categorie ligt deze kans dan ook op 1%. Nou daar ga je toch een stuk geruster mee een operatie in!

Het herstel is afhankelijk van hoe er geopereerd wordt, en de eventuele complicaties, maar ik moet sowieso rekening houden met 2 weken ziekenhuis en een maand of 3 herstel thuis. En dat is wanneer alles soepel verloopt. Vandaar ook dat wij het een beetje naar achter hebben geschoven dit jaar. Joarah kan dan lopen, want ik zal haar even niet mogen tillen. En dan komt het toch op haar papa neer. Die krijgt een aantal weken genoeg te doen thuis.

Tijdens de operatie zullen ze dan mijn dunne darm nalopen om te kijken of daar de primaire tumor zit. Uiteraard zou het geweldig zijn als hij dan gevonden wordt, dan kan hij direct operatief verwijderd worden en zou ik er helemaal vanaf zijn. Maar goed, dat blijft natuurlijk de vraag tot de operatie zelf.

Hoe nu in de tussentijd?
In maart heb ik nog een keer een echo van mijn lever om te kijken of de tumor is gegroeid, ook voor mijn eigen gemoedsrust.
In april stemmen we een definitieve datum af en daarna zal ik een gesprek hebben met de anesthesist.
Nu kan ik me nu rustig voorbereiden op de operatie. Nog wat afvallen, zorgen dat ik een goede conditie heb. Zo gezond mogelijk de operatie in. En in de tussentijd gaan we nog wat leuke dingen doen, maar dat blog ik later…! ;-)

Mijn buik rommelt weer wat meer en ook de diarree neemt zo nu en dan weer toe. Dus naast de Omeprazol voor mijn maag, krijg ik injecties Somatuline. Dat is een middel dat ervoor zorgt dat de hormonen die de tumor aanmaakt, geremd worden. Hierdoor zouden mijn klachten ook minder moeten worden. Deze wordt 1x in de 4 weken door de thuiszorg gegeven.
Ik begreep dat je ook kan leren jezelf een injectie te geven, maar ja…..het is zo sneu als ik halverwege de injectie flauwval, met mijn broek op mijn knieën (bilprik!) Ik begrijp helaas wel dat dit middel nare bijwerkingen heeft, van zowel de chirurg als collega-patiënten. Maar goed, dat moeten we dan zelf maar ondervinden, misschien valt het mee, sprak ik hoopvol. Mocht het niet werken, dan stoppen we er weer mee.

Ergens vind ik het doodeng, maar ben ik ook opgelucht dat nu duidelijk is wat en wanneer we iets we gaan doen. Ook al is het nog ver weg, het is ook heel dichtbij.
Ik ben met een positief gevoel de deur uit gegaan. En moet zeggen dat ik heel veel vertrouwen heb in een goede afloop. Op naar een gezond lijf!

Heb nog een scanfoto meegekregen van mijn lever, die plakken we maar op de koelkast, dan val ik vanzelf af.... ;-)

1 opmerking:

  1. Ha Joos,

    Wat een verhaal weer. Blij om te horen dat de operatie een goede kans van slagen heeft !!!
    Sterkte tot die tijd met alle bijwerkingen.
    Ik denk steeds aan je!!

    Groet Simone

    BeantwoordenVerwijderen