dinsdag 6 september 2011

"met spoed" en "Ik wil u niet ongerust maken..."

Van die woorden word je juist ongerust. Aan de andere kant, wordt ook weleens tijd voor wat vlottere acties. Ik werd gebeld vandaag...

"Ik moet met spoed een afspraak met u maken voor een echo-onderzoek"
"Oh ok"
(slik...die had ik niet aan zien komen...)

"Aanstaande donderdag moet u hier om kwart over 8 zijn en om half 9 starten wij het onderzoek"
"Euhm ok, wat houdt dat in dan?"
"Oh weet u dat nog niet dan? wat stom van mij, ik ging er vanuit dat u dit al wist. Maar ik kan u niet zeggen waar het voor is"
"Oh, mijn belafspraak met mijn arts staat voor morgen"
"Hij zal u vertellen hoe of wat. Ik ga even een vragenlijst met u doornemen i.v.m. het roesje"
"Een roesje???? Voor een echo???"
"Het is een echo-endoscopisch onderzoek"
(sjips, wat was nou ook al weer endoscopisch...)

"en wat houdt dat in dan?"

er valt een stilte...

"dat kan ik u niet vertellen, dat moet echt uw arts doen. Het spijt me, ik wil u niet ongerust maken. Ik kan alleen zeggen dat ik heb doorgekregen dat ik met spoed een afspraak moet maken"

"Ik weet dat ik een neuro-endocriene tumor heb in mijn lever, ik weet dat de primaire tumor nog niet gevonden is en dat ze daar naar op zoek zijn. Vorige week heb ik nog bloed geprikt voor het hormoon gastrine (Gastrine is een hormoon met als voornaamste doel het stimuleren van de maagzuurproductie. De gastrinoom maakt dit hormoon overmatig aan. fijn hormoon niet?) Dus ik neem aan dat dit met de zoektocht te maken heeft?"

"Ja het spijt me, maar ik kan je er verder echt niets over zeggen! Dat zal je arts dan morgen met je bespreken"

THANK GOD FOR GOOGLE!
Volgens google ga je wel al dood aan een snotneus. Ik bedoel, wanneer je verkoudheid intikt, linkt hij je zo naar allerlei forums waarin mensen elkaar nog onzekerder, onrustiger en onwetender maken dan ze al zijn. Maaaaaaaaaaaar er is ook juiste informatie te vinden. Zoals de uitleg van een echo endoscopisch onderzoek :)

Wat is een echo endoscopie?
Een endoscopie is een onderzoek waarbij we een dunne flexibele slang die licht kan voortgeleiden (de endoscoop), via de mond of anus in het lichaam schuiven zodat het slijmvlies aan de binnenkant van de slokdarm, maag of dunne darm geïnspecteerd kan worden.
Bij een endoscopische ultrasonografie wordt een endoscoop gebruikt met aan het uiteinde een klein echo-apparaatje. Dit apparaatje zendt geluidsgolven uit. Doordat de geluidsgolven diep in de weefsels doordringen, is het mogelijk informatie te verkrijgen over de dieper gelegen weefsels en organen.
Soms nemen we met een dunne naald weefselmonsters weg.

Ff voor de duidelijkheid, bij mij via de mond (pfieeeuw) Ze vroeg me tenminste of ik mijn mond goed kon openen.

Nou dit algemene verhaal had ze me best mogen vertellen.Maar goed, ik wacht rustig mijn arts af die mij morgen zal vertellen hoe of wat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten