donderdag 19 maart 2015

Psssssssst

In mijn hoofd had ik het veel groter en dramatischer gemaakt dan het werkelijk was. Daar heb ik wel vaker last van. En op zich is dat ook niet erg, want dan valt het dus altijd mee. Of nou ja, meestal.


Ik dacht dat ik 1 liter water moest drinken en vervolgens 2,5 uur niet mocht plassen. Dat leek me best veel, en dan ook best lang. Gelukkig las ik op tijd de instructie door waarin duidelijk stond dat ik de dag voorafgaand aan de scan de contrastvloeistof moest mengen met 1 liter water. Vervolgens de ene helft die dag moest drinken in de ochtend, middag en avond. En op de dag van de scan de resterende halve liter uiterlijk 1 uur, voor het onderzoek.

Ik klokte dan ook de smaakloze halve liter precies 1 uur en 5 minuten voor aanvang, binnen een recordtijd van 5 minuten, naar binnen. Vanaf dat moment mocht ik ook niet meer plassen.
Maar hee, wat is nou een uur na een half litertje water?! HEL kan ik je vertellen.
Als iets niet mag, dan kan ik je garanderen dat dat nog je enige gedachte is. Ongewild. Jeuk krijg je wanneer je niet bewegen mag tijdens een scan. Chocola, koekjes en chips zijn het enige waar je maag om schreeuwt, wanneer je aan het lijnen bent. (toevallig twee dingen die ik vaak doe...)
Ik mag niet plassen tralalala...ik mag niet plassen...plasssssssssen....ik moest zooooo nodig plassen.....dus zat ik daar al wiebelend op een stoel te wachten tot ik aan de beurt was.

Tijdens de CT scan kreeg ik via een infuus ook contrastvloeistof toegediend. Deze vloeistof zorgt voor een tijdelijke warmtesensatie. Niet iedereen wordt daar blij van. Ik wel. Nou ja, meestal dan....een branderig warm gevoel dat begint in je hoofd, zakt het naar je keel, je armen, en zodra het bij je buik is beland heb je serieus het gevoel dat je in je broek plast. Maar jee, had ik dit keer echt in mijn broek geplast? Ik moest zo nodig. Na 2 kinderen kan ik je vertellen dat die blaasspier onder extreem hoge druk niet.....eeeeeen stil. Teveel details he!?.....



Zodra de scan klaar duik ik de eerste de beste wc in; bezet. Bij de tweede wc hangt de schoonmaker met zijn poetsdoek tot zijn oksel in de pot....are you kidding me!?

De derde is vrij, niet van een ondraaglijke stank, maar één wc verder en ik sop in mijn schoenen.




De uitslag een week later is goed, niet dat het ding is opgelost, maar hij is niet gegroeid. En dus kan de RFA van start. Poeh dat is dubbel, niet dat ik na al die tijd zo ontzettend aan die tumor gehecht ben geraakt dat ik er niet vanaf wil. Graag zelfs, maar ik vind het zo spannend.

Tot het vervolg!



3 opmerkingen:

  1. Hahaha, jemig zeg. Gelukkig is de uitslag goed:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi je krijgt spontaan aandrang als je het leest. Ben benieuwd hoe je de Rfa ervaren hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha ja of rauw vlees, zalm, sushi, verse brie en roomkaas en carpaccio als je zwanger bent.... x ma

    BeantwoordenVerwijderen